top of page
  • Foto van schrijver: Rachel Onderwater
    Rachel Onderwater
  • 25 mei
  • 2 minuten om te lezen

We willen vaak snel verder. Een klacht oplossen. Een gevoel weghebben. Een patroon veranderen.


Maar het vraagt niet om ervoor weg te gaan, maar juist om eerst gezien te worden.


Deze zin gebruik ik vaak in mijn praktijk. Het is de basis van mijn werk:


‘Je kunt iets pas vaarwel zeggen, als het ook daadwerkelijk hallo gezegd hebt’

Wat gebeurt er als we iets wegduwen?


Vaak wil men dat iets opgelost wordt (denk aan symptoombestrijding), maar als je je er nog niet mee verbonden hebt, kan het simpelweg niet vanzelf loslaten.


Als we voelen dat plekken onrustig zijn in het lijf, weet ik dat daar een verhaal achter schuilt. Een verhaal met een gevoel en/of een emotie.


Dit geldt voor fysieke pijnen, maar natuurlijk ook voor mentale stukken. Iets groots, maar ook iets kleins. Als je ervan weg blijft, kan het letterlijk niet bestaan. Het verhaal, het gevoel.


En dan blijft het een last. Een gat in het systeem.


Waarom trauma zich kan vastzetten?


Waar het om gaat is: bij trauma schiet een systeem vaak op slot. Wanneer iets in een veilige setting opnieuw gevoeld of beleefd mag worden, kan het slot eraf en ontstaat er weer stroming.


Het voelt kloppend nu ik de regressieopleiding voor voorouderlijk trauma doe. Want daar werken we met wat altijd al de basis van mijn werk is geweest én van wie ik ben:


‘Laten we verbinden met wat is – in plaats van ervan weg te gaan.’


Tot vervelens toe voor mijn omgeving. Die er inmiddels ook stiekem door geïnspireerd wordt😁


Verbinding zit in het alledaagse


Dit zit hem in het alledaagse, lieve mensen. Het kleinste trauma zit misschien wel dagelijks achter het stuur in jouw leven.


En het vraagt maar één simpel ding: verbinding.


En dat is precies waarom ik geloof in regelmatig inchecken. Met jezelf alleen, maar ook in groepen.


Niet alleen wanneer er iets groots speelt, maar juist als een manier om verbonden te blijven met jezelf. Om ruimte te maken voor wat er in je leeft, voordat het de leiding neemt.


Voel je dat het tijd is om stil te staan bij wat er in je leeft? Dat kan in een losse check-in sessie, maar ook in een cirkel op maat - met jouw mensen - waarin ruimte ontstaat voor verbinding - met jezelf en met elkaar.


Dus onthoud deze zin:


‘Je kunt iets pas Vaarwel zeggen, als je het ook Hallo gezegd hebt.’


LIEFS,

Rachel Onderwater


 
 
 

Voel je snel de energie van anderen?

Ben je aan het einde van de dag leeg zonder te weten waarom?


Dan is dit voor jou.


1. Sluit je zonnevlecht (voor je de deur uitgaat)

Behalve als je net megaverliefd bent, dan lekker open houden 😉

- Leg je rechterhandpalm op je navel, draai 3x met de klok mee om je navel heen en maak op het eind een beweging alsof je iets dichtknijpt.

*Alternatief: zet een kruisje met je tong tegen je gehemelte.

Je kunt je zonnevlecht nooit 100% sluiten, maar wel minder ‘wijd’ laten openstaan.

Let op: na ±2,5 uur draait hij vanzelf weer open → dus herhalen gedurende de dag.


2. Draag rode ondergoed en sokken (ja, echt)

Rode sokken of rood ondergoed = instant grounding. Rood werkt aardend en helpt je bij jezelf te blijven, zonder dat iemand het ziet.


3. Vraag jezelf: wat heb ÍK nodig?

Niet: wat verwacht de ander?

Niet: wat moet er nog?

Maar: wat heb ik nodig?

Het voorkomt overprikkeling en zorgt dat je energie bij jezelf blijft.

Je lichaam hoeft dan minder hard te schreeuwen om gehoord te worden.


4. Energetisch terughalen

Zeg (in jezelf):

‘Alle energie die niet van mij is, mag terug naar de eigenaar.’

‘Alle energie die ik heb weggegeven, mag terug naar mij.’

Gebruik dit in de avond, tussen afspraken door of in lastige situaties.


5. Kijk niet in iemands energetische dagboek

Wat jij voelt bij een ander = van de ander.

Je hoeft het niet te dragen, op te lossen of over te nemen.

Laat het waar het hoort.


6. Douche - douche.

Onder de douche: visualiseer dat je niet alleen je lichaam reinigt, maar ook alle energie die niet van jou is of jouw dient wegspoelt.

Voel het van je afglijden en in het putje in verdwijnen.


7. Check-in voordat je de deur uitgaat. Heel belangrijk! Korte versie:

Voel je hoofd, je keel, je hart, je buik, ademhalen, voeten voelen. Vraag jezelf:

Hoe is het met me?

Wat heb ik nodig vandaag?


𝗞𝗹𝗲𝗶𝗻𝗲 𝗰𝗵𝗲𝗰𝗸-𝗶𝗻𝘀 = 𝗺𝗶𝗻𝗱𝗲𝗿 𝗼𝘃𝗲𝗿𝗽𝗿𝗶𝗸𝗸𝗲𝗹𝗶𝗻𝗴 + 𝗺𝗲𝗲𝗿 𝗯𝗶𝗷 𝗷𝗲𝘇𝗲𝗹𝗳 𝗯𝗹𝗶𝗷𝘃𝗲𝗻.


Wil je meer van dit soort praktische energetische tips? Stuur me een berichtje.


Liefs,

Rachel

 
 
 
  • Foto van schrijver: Rachel Onderwater
    Rachel Onderwater
  • 29 jan
  • 2 minuten om te lezen

Bijgewerkt op: 3 feb




Veel mensen die bij mij komen, hebben al gepraat. Hebben al begrepen waar dingen vandaan komen. En voelen tegelijk: het landt niet in mijn lijf.


In een traject hoeft niets gefikst te worden. We richten ons op verbinding en jouw kracht. We werken niet alleen met het hoofd, maar vooral met wat jouw lichaam en de energie ons vertelt.

Mijn kracht ligt in het helder voelen op een diepe laag, waardoor ik haarfijn de signalen van het lichaam en leven kan vertalen. Dit is niet alleen kennis via een opleiding, maar vooral wie ik ben en hoe ik het leven waarneem.


Wat we doen in dit traject?

We werken met wat zich in jou aandient, afgestemd op jou en jouw proces. Dat kan betekenen dat we werken met:

– innerlijk kind werk → om te verbinden met oude ervaringen en beschermingslagen.

– regressiemethodes → om terug te gaan naar de oorsprong van patronen en blokkades

– energetische behandelingen → voor ontspanning en om vastgezette energie op te schonen

– systemisch werk en opstellingen → om te voelen wat van jou is en wat je draagt voor anderen

– lichaamsgerichte oefeningen → om je zenuwstelsel te ondersteunen en te reguleren

– bewustwording van grenzen en energie → zodat je meer bij jezelf kunt blijven



Wat dit je brengt, merk je vaak niet alleen tijdens de sessies, maar juist daarna. In het dagelijks leven.

🩵Meer rust.

💜Meer helderheid.

🧡Meer vertrouwen in wat jij echt voelt en nodig hebt.


Waarom een traject?

Tijdens losse sessies pakken we telkens een laagje, wat heel krachtig werkt. Maar met een traject pakken we niet een laagje - we pakken de fundering.


‘Dit traject is er voor jou als je voelt dat het tijd is om iets in de onderstroom te doorbreken, waar je in het dagelijkse leven geen grip op krijgt.’

En als je voelt: Dit jaar mag het goed met mij gaan❤️‍🔥


Kijk voor meer info op deze link of plan een gratis kennismakingscall in om te kijken of het bij je past. Een berichtje is ook altijd fijn om het lekker laagdrempelig te houden.


Meer van dit? Volg mij op instagram: @rachel.onderwater


 
 
 
bottom of page